איילת קליין ליטן
מטפלת CBT, המשלבת טיפול בעזרת כלבים וביופידבק

אזור שירות: רמת השרון והסביבה. טלפון: 050-8004216

טיפול CBT | איילת קליין ליטן

איילת קליין ליטן - מטפלת CBT

CBT הוא טיפול קוגנטיבי התנהגותי cognitive behavioral therapy זוהי גישה טיפולית שתוצאותיה נבדקו מחקרית ונמצא שטיפול זה הוא היעיל ביותר לטיפול בחרדה. הטיפול הינו מכוון וממוקד מטרה ומדגיש את השילוב בין מחשבות, רגשות והתנהגות.

אשתמש במטאפורה על מנת להסביר איך אני רואה טיפול מסוג זה:
טיפול CBT דומה לטיפוס על הר. אתם מטפסים על ההר שלכם שם, בעוד אני מטפסת על ההר שלי כאן. מאיפה שאני עומדת על ההר שלי, אני יכולה לראות דברים שאתם לא רואים – מפולת שעומדת להתרחש, נתיב טוב יותר ללכת בו, ועוד. לא הייתי רוצה שתחשבו שהגעתי לפסגה של ההר שלי, ועכשיו אני נשענת לאחור ולוקחת הדברים בקלות. האמת היא, שאני עדיין מטפסת גם, עדיין עושה טעויות ועדיין לומדת מהם. כולנו בני אדם, כולנו מטפסים על הר שלנו עד יום מותנו. החדשה הטובה היא, שאפשר להשתפר בטיפוס, להשתפר עוד יותר בלהעריך המסע וזו תהיה המהות של העבודה שלנו יחד."
* מקור המטאפורה מגישת ACT, סטיבן הייז 1999.


אני רואה עצמי שותפה פעילה בטיפול, בדרך ישירה אך אמפתית, כנה ומכוונת. המפגש ביננו הוא ביום ושעה קבועים מראש, עם מטרות ספציפיות אותם נקבע יחד כאשר במהלך השבוע יהיו משימות לבצע ולעדכן ונהיה בקשר רציף לפי הצורך שלך.  

בטיפול נערער על מחשבות אוטומטיות ונלמד על מלכודות חשיבה שמעכבות אותנו להתקדם לעבר הרצונות והיעדים שלנו.  נלמד על הדפוסים האוטומטיים המלווים אותנו בפעולות שלנו ואיך אפשר להגמישם כדי ליצור שינוי מחשבתי, ריגשי והתנהגותי שיטיב את דרכינו. 

המטרה שלי היא לעזור לכם להיות המטפלים הכי טובים של עצמיכם. לקבל הבנה וכלים ליצור שינוי משמעותי בחייכם. לקבל (ופחות לשנות) את כל הרגשות והמחשבות שעולים בכם ויוצרים כרגע מצוקה, לדעת לווסת אותם ולחיות ולהתנהל בתוך הקושי. 

מטרת הCBT

א. אופן החשיבה שלנו מושפע מהפרשנות שאנו נותנים לארועים וזה משפיע על הרגש ועל ההתנהגות לכן  המטרה שלנו תהיה להרחיב את דפוסי החשיבה, וללמוד להתמודד עם המצבים שקורים לנו. נבנה ארועים חדשים על בסיס התנהגות חדשה וכך נתכנת מחדש את המוח.

א. זיהוי וקבלת המחשבות ללא שיפוט וביקורת. 

ב. נבחין בין מחשבה שמקדמת אותנו למחשבה מעכבת.  

ג. נבין הקשר בין אירוע -מחשבה -התנהגות.

ד.  גמישות מחשבתית ובניית מציאות חיים מסתגלת. 

ה. יצירת אפשרות לאחריות אישית על אף המציאות והעבר.

ו. וויסות החרדה, נלמד איך חיים יחד איתה בשונה מלהעלים אותה (כי לא באמת אפשר).

ז. תרגול ואימון הכרחיים על מנת ליצור הרגלים חדשים ומקדמים.

טיפול בילדים בגישת ה CBT

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (Cognitive Behavioral Therapy) – או בקיצור, טיפול CBT לילדים – הוא טיפול שמטרתו לעזור בשינוי דפוסי חשיבה והתנהגות המקשים על הילדים בהתנהלותם והתנהגותם היומיומית. בשונה מסוגי טיפול אחרים, טיפול CBT הינו קצר מועד ומכוון מטרה, ונועד לעזור בפתרון בעיות ממוקדות כגון פוביות שונות, חרדות, הפרעה טורדנית כפייתית (OCD), קשיים חברתיים ועוד.

במסגרת טיפול CBT ישנה התייחסות למחשבות, לאמונות והפרשנויות המשפיעים על הילדים. המטרה היא לסייע להם לעבור ממחשבה או אמונה שלילית לחשיבה יעילה ומציאותית יותר. למשל מ-"לעולם לא אצליח במבחן" ל-"אני יכול להצליח אם אלמד היטב", או "הצלחתי כבר בעבר וייתכן שאוכל להצליח גם הפעם".

לצד זאת, נלמדות דרכי הרפייה שונות המאפשרות שליטה רבה יותר בחרדה או ברגשות שליליים אחרים. במסגרת הטיפול ישנו שימוש בחשיפה הדרגתית ומבוקרת לגורם המאיים, המאפשר התמודדות איתו במקום הימנעות ממנו, ומאפשר לחזק התנהגויות חדשות ויעילות יותר.

במהלך הטיפול הילדים יכולים לבחור להתנסות בטיפול ביופידבק שהינו טיפול משלים או עומד בפני עצמו. הילדים מתנסים דרך חוויה ופידבק מיידי למצבם הפיזיולוגי שמשפיע על עוצמת החרדה ולומדים לווסת את עוצמת הלחץ בטכניקות שונות. הילדים מקבלים אפשרות להתנסות בבית באפליקציה מותאמת ובכך להתאמן במה שהם רוכשים בקליניקה. 

ולהורים: כולנו עוברים תקופות קשות ובמיוחד עכשיו... וגם הילדים שלנו.

חשוב שנגלה סבלנות והקשבה, חמלה, עידוד והרבה אהבה, ונעזור להם למצוא את הכוחות והעוצמות שבתוכם בנסיבות הנוכחיות.

כדאי לזכור שהמוח שלנו ,האוטומט שלנו מחווט הישרדותית ולהתמקדות בשלילי. למעשה נדרש מאמץ נוסף כדי שהמוח שלנו יראה את הצד המיטיב וזה מצריך הבנה ואימון.

החדשות הטובות הן שאנחנו יכולים לעזור לילדינו לחווט מחדש את המוח שלהם כדי למצוא ולהתמקד בדברים החיוביים ובכוחות שלהם (לא משנה המצב)! ובשביל זה הילדים צריכים את ההורה שלהם בתהליך, כעמוד תווך שמעודד ומכוון לנסות שוב ושוב. וכל נסיון הוא הצלחה. בתהליך הטיפולי, ההורה הוא חלק בלתי נפרד מהטיפול, ברוב המפגשים נוכח גם ההורה בחדר ולומד יחד עם ילדו איך החרדה משפיעה עליו ומה לעשות על מנת להפחיתה. הילד יתמודד בעזרת ובזכות הוריו המעודדים להתגבר.

מתוך חוברת "מאמן המחשבות" של ליסה גרוסמןמתוך חוברת "מאמן המחשבות" של ליסה גרוסמן

איילת קליין ליטן - מטפלת cbt
אזור שירות:
קליניקה ברמת השרון

טלפון: 050-8004216 ווטסאפ: 052-2988865

 דואר אלקטרוני: cbtayeletli@gmail.com

*התוכן בדף זה באחריות המטפלת איילת קליין ליטן בלבד. ט.ל.ח.